17 січня 2015

Урок української мови із застосуванням акметехнологій у шостому класі (Тема: "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль")

Мета: повторити й поглибити знання учнів про займенник як частину мови, його морфологічні ознаки, з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує в реченні займенник; удосконалювати вміння учнів знаходити в тексті займенники; виховувати любов і бережливе ставлення до природи; збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: інтегрований
Методи, прийоми та форми роботи: проблемний виклад знань, частково-пошуковий; інтерактивний («мікрофон»), фронтальне опитування, робота в парах.
Акметехнології: ”Констатація успіху”, “Вибух емоцій”, “Повір у себе”, ”Навіювання” ,”Міжпредметні зв’язки”, “Інформаційна палітра”.
Випереджувальні завдання: розповісти про весняні квіти, про види мистецтва, якими захоплюються учні.
Обладнання: картини весни, весняних квітів, таблиці, малюночки  підсніжників, індивідуальні картки-тести, магнітофон  з музикою.
Епіграф.                                                                                                         По країні весна пролітає
                   І шумить журавлиним крилом.

                                                          В. Сосюра. 

Хід уроку
І. Психологічна установка. Аутотренінг під музику.
    З’ясування емоційної готовності до уроку.
– Хто гарно працюватиме на уроці, одержить підсніжник.
Мовна розминка.
а) Знайти помилку у мовленні (відредагувати речення).
Весною у сосновому лісі ми збирали моркву і картоплю.
Весняного ранку біленький зайчик вибіг на зелену галявину. Він ласував кактусами.
Хто не бачив вовка,  що виліз на березу нарвати свіжих огірків? Цей випадок також був весною?                                                                               
II. Цілевизначення та планування.
- Квіти  приносять нам радість, усмішки, приємні емоції. Саме сьогодні ми намагатимемося дізнатися про весняні квіти. Тому й урок буде не простий, а урок-загадка, розгадувати яку будемо впродовж уроку, вивчаючи тему ,,Займенник’’.
Учні записують у зошити тему.
3. Чого хочете навчитися на уроці? Сформулюйте власні цілі.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
- Оголошення теми, мети, завдання уроку.
Проблемне завдання:
- Чи були названі займенники у мовній розминці?
- Що означає слово “займенник”?
Ми, він, хто, що, цей – виписали займенники.
1. Лінгвістичне спостереження.
- Якої пори року відбувались ці події? (Весною).
Тема весни також буде присутня на уроці. Це ви бачите за епіграфом уроку.
2.Актуалізація опорних знань.
   Робота в парах.
- Працюючи в парах, пригадайте вивчене про займенник як частину мови.
3. Прийом “Гроновання”.
- Складіть “гроно” до слова “займенник”.
- Складені словосполучення ввести у речення.
4. Робота з підручником і таблицею.
Вивчення нового матеріалу про займенник, його морфологічні ознаки і синтаксичну роль.
Учитель. Займенники відрізняються від раніше вивчених частин мови характером свого значення: вони не означають безпосередньо предмети, ознаки і кількість, не називають їх, а тільки на них вказують. Найчастіше лише в контексті стає зрозуміло, на який саме предмет, ознаку чи кількість вказує займенник.
5. Робота в парах (взаємоперевірка вивченого).
-  Індивідуальна робота учнів на дошці (2 учні).
1) скласти речення із займенниками: твій, себе, вона.
2) відгадати загадки і виписати займенники.
Жувати не жую, а все поїдаю, все тільки їм, а з голоду помираю. (Вогонь)
Біжать коні булані, на них віжки порвані, хто їх може зупинити, на них віжки підлатати? (Хмари)  Сам маленький, а шуба дерев”яна.(Горіх)
- Пояснювальний диктант-тест (речення записують на дошці і в зошитах, визначають морфологічні ознаки і синтаксичну роль займенників).
До нашого рідного краю завітала красуня весна. Вона подарувала нам багато радості і втіхи. Разом із пробудженням природи у нашій Україні починається цикл весняних свят, головним із яких є Великдень.
Зацвітають перші весняні квіти: підсніжники, проліски, первоцвіт.
Словникова робота: цикл; Великдень.
Запитання: (вибрати правильну відповідь)
Весна – іменник, прикметник чи займенник?
Вона – іменник, прикметник чи займенник?
Останнє речення розібрати за його членами.( учень біля дошки)
Свято – однакова кількість букв і звуків; більше букв; більше звуків?
5.Фізкультхвилинка.
Всі дихайте…
Не дихайте…
Все в порядку, спочивайте,
Дружно руки підіймайте,
Все прекрасно, опускайте.
Похиліться, розігніться.
Станьте прямо, усміхніться…
6. Учитель біології.
(розповідь про весняні квіти, які цвітуть у нас, в інших місцевостях, а також прикмети, пов’язані з квітами; учні доповнюють).
Проблемно-пошукова робота.
Вибірковий диктант
(учням дається завдання виписати із розповіді вчителя 5-10 займенників).
Матеріал для вчителя біології.
Флора Українських Карпат налічує близько 2500 видів. Першими серед квітів весною з’являються проліски, підсніжники, сон-трава. Пролісок – квітка ніжна, але смілива й нетерпляча блакитного кольору. Ще не зійде сніг, а вже крізь весняну снігольодову скоринку пнеться цупкий паросток. Підсніжники – ніжні квіти весни. Одна із легенд розповідає, що в той час, коли перші міфічні люди були гнані з раю, йшов сніг і Єва дуже змерзла. Щоб її зігріти, кілька мережаних сніжинок перетворились на квіти підсніжника – провісника тепла, символу сподівання на краще майбутнє.
Серед небагатьох провісників весни після підсніжників, сон-трави і пролісків квапливо розправляє смарагдові листочки первоцвіт весняний. Про його популярність у народі свідчать численні назви: баранчики, божа ручка, жовтуха, зозулині черевички, ключики (суцвіття первоцвіту нагадує в’язку ключів). За легендою, то ключі весни, якими відмикають землю, щоб з’явилися квіти й трави. Найпоширеніша в Україні назва – ряст жовтий.
Потім з’являється жовтий козелець. Це вже повна весна. Квітка гаряча, як сонце. Вона м’яка і ніжна. Тоді рясно цвітуть фіалки. Вони пахнуть ніжно, радісно і хвилююче. Цвіте тихий сон, а також дзвіночки.
Красою, а теж тонким чаруючим ароматом приваблюють квітки конвалії. У давніх легендах оповідається, що ці дивні квітки виросли зі сліз нареченої, яка виплакала очі, чекаючи з далекого походу свого коханого. Тому конвалію називають ще – царицею сльози. Конвалія звичайна багаторічна рослина родини лілійних, символ весни. Барвінок вічнозелений, стійкий до зимового холоду. У цій квітці п’ять пелюсток. У народі кажуть: перша пелюстка – то краса, друга – ніжність, третя – незабутність, четверта – злагода, п’ята – вірність.
Прикмети:
Провісником настання тривалого тепла стають золоті ключики первоцвіту.
Ніжні проліски стулюють свої пелюстки – чекай негоди, дощу.
Поява жовтих квіток мати-й-мачухи – ознака теплих днів.
Розкрита квітка фіалки – буде гарна погода.
Бережно ставтеся до весняних квітів. Вони занесені до Червоної книги.
7. Асоціативна уява. Використовуємо займенники.
- Послухайте музику. Подумайте, що можна уявити, слухаючи цю музику і дивлячись за вікно на весняну природу (якусь весняну квітку, вітерець, пробудження природи).
- Які вірші про весну знаєте? Назвіть займенники.
Конструювання.
- Складіть діалог: двоє дітей ідуть весною відпочивати до лісу (не треба рвати весняні квіти, бо вони занесені до Червоної книги).
IІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
8.Прийом ”сенкан”
Скласти п’ятивірш про весну, використовуючи займенники.
Весна
Прекрасна, довгожданна
Вабить, квітує, веселить.
Вона – моя улюблена пора.
Краса!
9. Робота з індивідуальними диференційованими картками тестами.
№1. Визначте, у якому рядку всі слова є займенниками.
- десь, хтось, всякий, ми;
- я, ти, кожний, кудись;
- той, цей, ваш, ніякий.
- мій, він, себе, жодний;
№2. Визначте, до якого розряду належать подані займенники.
Хтось, хто-небудь, будь-який, абищо, казна-що, деякий, казна-який, дехто.
10. Культура мовлення.
,,Мікрофон-1  ”.
- Чи правильно сказати: “Ця квітка більш краща за ту? (Ні).
,,Мікрофон-2. Продовжіть подані речення.
- На сьогоднішньому уроці я дізнався… навчився… зрозумів…
- Не вмів,а тепер умію…
- Не знав, а тепер знаю…
- На уроці мені було цікаво (нецікаво), тому що…
- Яка частина мови називається займенником? Навести приклад.
Учитель.   Діти, прийшла весна. Пригріє сонечко, ви обов’язково підете в ліс та принесете кілька квіточок первоцвіту. Світло і радісно довкола, і легко у вас на душі, бо квіти найдорожчій людині – мамі.
А тут назустріч старенька бабуся – зовсім незнайома – теж вийшла подивитися, як прокидається природа. Усміхніться їй, подаруйте квіти: “ З весною, бабусю, будьте здорові!” І цей день стане неповторним для неї і для вас. Не скупіться на ласку й добро. Творіть себе і світ. Не скупіться на усмішку, на добре слово.
- Які займенники були в тексті?
- Яка основна думка сказаного?   
(не скупіться на ласку й добро).
11.Оцінювання учнів.
1V. Домашнє завдання (на вибір):
Обов’язкове  для всіх.
- Словниковий самодиктант (10 займенників);
- Виписати 5 речень із займенниками з різних ваших підручників; займенники підкреслити;
За бажанням.
- Написати твір – мініатюру “Чому засумувала Бурулька” або “Я – підсніжник” чи “Я – пролісок”.

1 коментар: