Сьогодні в нашій освіті виникає ряд суперечностей, серед яких головними є
протиріччя між потребою суспільства в громадянах із високорозвиненою життєвою
компетентністю і низькою орієнтацією на це системи навчання; між необхідністю
широкого використання у практиці технологій активного навчання і слабкою підготовленістю
до цього всього освітнього середовища. Тому, зважаючи на зміни, які
відбуваються в суспільстві взагалі, сучасна педагогічна наука акмеологія (
наука про вищі досягнення в життєдіяльності і розвитку людини) практикує інший підхід до завдань, які стоять
перед школою.
Реалізація акмеологічного підходу в навчанні
допоможе практично розв'язати проблему особистісного та професійного успіху,
знайти молодою людиною своє місце в житті, реалізувати особисті здібності та
задатки. Учні й учителі одержують можливість максимально повно реалізувати
наявний у них творчий потенціал, інтелектуальні можливості. Батьки, будучи
рівноправними суб'єктами освіти та соціальними партнерами школи, мають
можливість одержувати інформацію про успіхи своїх дітей.
Урок української мови та літератури
із застосуванням акметехнологій є інноваційним порівняно з традиційним,
тому що його метою є не тільки засвоєння системи знань (мета традиційного
навчання), а й діяльність учителя та учня, спрямована на розкриття учнем його можливостей.
Основними ознаками акмеологічного уроку є:
1. творчість суб'єктів навчально-виховного процессу.
2. особистісно-зорієнтований підхід (орієнтація на внутрішньоінтенційні
можливості дитини).
3. образотворення, яке виконує психотерапевтичну функцію (образ світу,
країни, людини, родини, сім'ї, пам'яті тощо);
- глобалізація навчання;
4. ”олюднення”
розширеного образу світу і знаходження свого місця в ньому.
Використовуючи на акмелогічному
уроці ігрові технології, даю можливість дітям розкрити та удосконалити свої
розумові здібності, організовую взаємодію між учнями, продуктивне спілкування
учнів між собою з елементами змагання, гри.
На уроках
української літератури пропоную учням такі рольові ігри:
- “Інтерв’ю”(обираю учня на роль журналіста і
декілька учнів на ролі тих, у кого будуть брати інтерв’ю за запитаннями, що
стосуються певної теми);
- “Перевтілення”
(виступити в ролі літературного
героя і дати відповідь на поставлені
однокласниками запитання);
- “Відгадай”
(із підібраних цитат вилучаю слово-образ і пропоную відгадати, про кого або про
що йдеться);
- “Реклама твору” (пропоную за 5
хвилин скласти рекламний ролик про художній твір);
- “Так - ні” (задаю проблемне запитання, учні намагаються дати
відповіді, ставлячи мені запитання. Я відповідаю словами “так” або “ні”. Наприкінці
обов’язково обговорюємо, які запитання були суттєвими і навели учнів на
правильну відповідь. Таким чином виробляю стратегію пошуку);
“Метод проектів” спрямовує учнів на самостійну діяльність, на
розв'язання певної проблеми, що передбачає використання різноманітних методів,
засобів навчання, інтегрованих знань і вмінь. .
Стратегія творчого
пошуку “примусове поєднання”
базується на здатності людського мозку поєднувати предмети, слова, почуття з
ідеями. Для цього потрібно відшукати асоціації між певним предметом і поставленою проблемою.
Наприклад, вивчаючи повість М.Коцюбинського “Тіні забутих предків”, пропоную учням
пов’язати з твором такі предмети: флояра, Чермош,
співаночки, маржина, отара…
Отже, акмеологічні
підходи мають такі переваги використання:
- формують у
школярів уміння самостійно вчитися;
- сприяють
пізнавальній активності, ініціативі;
- програмують
індивідуальний підхід до успішної праці;
- запобігають
перенавантаженню;
- сприяють успіху,
творчості.
Ефективність акмеологічного уроку
полягає в тому, що суть його виражається в спрямованості на розвиток
здібностей, можливостей, інтересів, задатків кожної дитини. Образно висловлюючись, я вказую на двері, але
відчинити їх і увійти учень повинен сам.
Такий підхід дозволяє підвищити свідомість навчання, сприяє
самореалізації і, в кінцевому результаті, забезпечує особистісний успіх учня та
формує його життєву компетентність.
перший раз про таке чую
ВідповістиВидалити