Мета: поширити знання учнів про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати любов до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, ілюстрації, дидактичний матеріал
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
Психологічна постанова щодо вивчення теми
Ще один урок до нас прийшов
За розкладом сьогодні.
Отож, озброймось книгою й пером,
Щоб знов пірнуть у рідну нам безодню.
- Діти, підготуйтесь до уроку, налаштуйтесь на активну співпрацю.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
- Падав сніг -
Веселий сніг –
Для дорослих і малих,
Він сідав їм на усмішки
І сміявся з усіма:
«Ой, зима, зима, зима!»
Справді, зима – чудова пора року. Вдихаючи запах морозного ранку, відчуваєш спокій і тихе захоплення.
Чому я люблю зиму? Мабуть, через сніг. Чую слово «зима» - і перед очима одразу постає картина: темно, яскравий промінь світла від ліхтаря і ці білі сніжинки-балеринки, які кружляють, кружляють, падають мені на розкриту долоню, на вії…, - і народжується справжнє відчуття світла.
- Сьогодні, діти, … грудня. Запишіть у зошити число, класна робота.
- Грудень – це перший місяць зими. Один з найдивовижніших місяців.
- А кому з вас подобається ця пора року?
- Чому?
- А зараз своє ставлення до цієї пори року спробують висловити учні групи В, бо їм було додому завдання скласти міні-твір на тему «Зима», використовуючи прикладки, які пишуться через дефіс.
- А ви уважно слухайте і запишіть прикладки, які будуть зустрічатися у творах ваших товаришів. А також зробіть висновок, чий твір вам сподобався і чому? (діти зачитують)
- Чий твір найбільше сподобався? Чому?
- Які прикладки ви виписали, коли слухали твори?
- Діти, на попередньому уроці ви вивчали прикладку, зараз я хочу перевірити, як же ви засвоїли матеріал.
1. Метод «Незакінченого речення»
- Спробуйте закінчити речення (на дошці)
Прикладка – це… (різновид означення)
Прикладка вказує на… (ознаку предмета і водночас дає йому іншу назву) (вік людини,
місце проживання, професію, рід занять, якісну характеристику)
Прикладка виражається… (іменником)
Прикладка відповідає на питання… (який?)
Прикладка пишеться через дефіс, якщо…
1.Якщо спочатку іде видове, а потім родове поняття:
звіробій-трава, Донець-ріка, ворон-птах
- Які винятки?
жук-короїд, льон-довгунець, заєць-русак, гриб-паразит – входять до складу терміна.
2. Якщо спочатку іде власна назва, а потім загальна: Олена-красуня, Дніпро-ріка.
3. Прикладка, яка характеризує предмет за якісними ознаками, віком, національністю:
співачка-легенда, герой-рятівник, хлопчик-малюк.
2. Творче завдання (на дошці)
- Діти, зверніть увагу на слова, які записані на дошці і спробуйте додати прикладку до означуваного слова. (записати)
Зима – чарівниця, снігуронька Грудень – чародій, чарівник
Сніжинка – балеринка Ялинка – красуня
Вітер – пустун, розбишака Цукерки «Ведмедик», «Вечірній Київ»
(вир. іменником, вказує на якісну характеристику предмета)
Без яких солодощів ми не можемо уявити новорічних свят? Назви яких цукерок ви знаєте? Запишіть.
- Чим же відрізняється правопис останньої прикладки з означуваним словом від інших? (відповіді)
- Спробуйте визначити, яка ж тема нашого уроку?
- Як ви думаєте, для чого нам необхідно вчити цю тему?
III. Оголошення теми та мети уроку
- Запишіть у зошити тему нашого уроку. (на дошці)
1. – Спробуйте закінчити речення.
Після цього уроку я знатиму…
Вмітиму…
Застосую здобуті знання…
IV. Опрацювання нового матеріалу
2. Робота біля дошки.
- Зверніть увагу на речення. Спробуйте виправити помилки.
Фільм зимові пригоди сподобався маленьким глядачам.
- Чому ви вирішили поставити лапки? (відповіді)
- А хто знає, коли ще ставляться лапки в прикладках? (відповіді)
3. Робота з підручником.
- Давайте звернемося до підручника і перевіримо, чи правильно ми зробили висновок. (с.55).
(Читання правила учнями)
- Наведіть власні висновки. (пароплав «Дніпро», журнал «Дивослово», «Літературно-науковий
вісник», газета «День», кафе «Золотий ключик», корабель «Тарас Шевченко»)
- А коли лапки не ставляться? (читають).
- Наведіть власні приклади. (Вечір пам’яті Шевченка, бібліотека імені Лесі Українки)
3. Синтаксичний розбір речення
- Зробіть синтаксичний розбір речення.
Фільм «Зимові пригоди у великому місті» сподобався маленьким глядачам.
- Яку синтаксичну роль виконує прикладка в реченні?
- Щоб краще закріпити подану тему, ми виконаємо завдання за картками по варіантах.
(виконують завдання)
- На це завдання даю три хвилини. Перші три роботи потраплять на перевірку.
- Зачитайте завдання I в., II в.
- Висновки. Оцінки.
4. Робота в парах за картками.
- А зараз ми попрацюємо в парах. Вам треба переписати прикладки, розставляючи пропущені лапки. А для цього ще раз згадаємо, коли ставляться лапки в прикладках? (читають).
- Даю вам три хвилини для виконання завдання. Оцінюються дві перші пари, які виконали завдання. (Працюють. Відповіді. Оцінки.)
5. Розподільний диктант (3 учні біля дошки)
- Перед вами лежать картки. Вам необхідно розподілити слова у стовпчики. На виконання завдання три хвилини. Перший, хто швидко, правильно та охайно зробить завдання, несе зошит на перевірку.
(Перевірка завдання біля дошки) Оцінювання
6. Творче завдання
- Зараз ми будемо справжніми науковцями. Треба змоделювати слова.
Для груп А і Б дібрати прикладки так, щоб вони писалися через дефіс, а в другому випадку - в лапках. Наприклад: твір-опис; твір «Роксолана»
Група В – добирає прикладки до означуваних слів і з однією парою складає речення.
- На це завдання відводиться три хвилини.
Перевірка. Оцінювання.
V. Підсумок уроку «Мікрофон»
- Діти, ми з вами багато сьогодні попрацювали, багато дізналися, а тепер спробуйте дати відповіді на питання.
- Так коли прикладки беруться в лапки?
- Чому прикладка є особливим видом означення?
- Що вам найбільше сподобалось на уроці?
- З якими труднощами ви зіткнулися на уроці?
VI. Домашнє завдання
1. Обов»язкове для всіх:
Виписати з художньої літератури 5 речень з прикладками, що пишуться в лапках.
2. За бажанням:
Скласти словниковий диктант з прикладками, що беруться в лапки.
Немає коментарів:
Дописати коментар